Tunel w Bielsku-Białej będzie przebudowany – Wybrano wariant modernizacji linii nr 139.

foto: UM BielskoBiała

W 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności, w celu usprawnienia podróży i przewozu towarów na trasie Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń (linia nr 139) z Katowic do granicy ze Słowacją. Jest to bardzo istotny element planu modernizacji tej trasy kolejowej. Teraz, po dokładnej analizie, przedstawiono wybrany wariant ww. modernizacji. 

Wariant z przebudową tunelu w Bielsku-Białej

W wyniku analizy studium wykonalności, PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz wykonawcy studium, Infra – Centrum Doradztwa Instytut Kolejnictwa Arcadis, podjęli decyzję o wyborze wariantu modernizacji linii kolejowej nr 139. 

Wybrany wariant zakłada przebudowę istniejącego tunelu w Bielsku-Białej, w którym wykluczono budowę nowego tunelu z Soli do granicy Polski. To ważne rozwiązanie, ale stawia przed projektantami i inżynierami wiele wyzwań.

Tunel kolejowy w Bielsku-Białej to zabytkowa budowla, która powstała w latach 1876–1877 na trasie kolejowej z Bielska do Żywca. Od wlotu od strony dworca kolejowego do połowy długości tunelu znajdują się dwa tory, a potem zwęża się tylko do jednego, co utrudniało przepustowość trasy. Już w latach 80. XX wieku rozważano budowę drugiego toru na całej długości tunelu, ale napotkano na trudności związane z kanałami Nipru i Młynówki, które przebiegają pod tunelem. Obniżenie torowiska o metr było uważane za niemożliwe.

Przemysław Flaga, architekt z firmy Infra –  podkreśla, że w istniejącym tunelu nie jest możliwe umieszczenie dwóch torów. Budowa nowego tunelu obok istniejącego również nie wchodzi w grę ze względu na zabytki, takie jak budynek hotelu President. Dlatego też wybrano opcję przebudowy istniejącego tunelu, co miałoby być prawdziwą rewolucją w centrum Bielska-Białej.

Projekt modernizacji linii kolejowej nr 139 staje przed wieloma wyzwaniami, takimi jak utrudnienia w ruchu i ochrona środowiska, zwłaszcza drzew w okolicach tunelu. Jednak korzyści, jakie przyniesie ta inwestycja, są nieocenione. 

Przede wszystkim, skrócenie czasu podróży oraz poprawa standardu podróżowania to ogromne ułatwienia dla pasażerów i przewoźników. Dodatkowo, dwutorowa linia kolejowa od Czechowic-Dziedzic do Węgierskiej Górki oraz od Milówki Zabawy do Soli zwiększy przepustowość sieci kolejowej.

Na inwestycji skorzysta także miasto Żywiec. W ramach modernizacji linii kolejowej nr 139 sporą rewolucję przejść miałby m.in. dworzec PKP w Żywcu.  Więcej można przeczytać w artykule poniżej. 

źródło: Gazeta Wyborcza 

Udostępnij na Facebooku:

Share on facebook
Facebook

Reklama

Zobacz również..

Reklama

STRONY

Nasze SOCIAL
Kontakt
Przewiń do góry