W powiecie żywieckim trwa realizacja jednej z najważniejszych inwestycji drogowych – budowy brakującego odcinka trasy S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Prace budowlane są na zaawansowanym etapie, a najnowsze postępy wskazują na możliwe otwarcie w 2025 roku.
Nowa trasa S1 – najważniejsze elementy inwestycji
Budowa brakującego odcinka S1 między Przybędzą a Milówką to nie tylko ważne usprawnienie komunikacyjne dla Żywiecczyzny, ale również znaczące wyzwanie inżynieryjne. Trasa o długości 8,5 km poprowadzi przez wymagający teren górski i w większości będzie przebiegała przez estakady, mosty oraz tunele. Kluczowe elementy inwestycji to dwa długie tunele drogowe, z których jeden o długości 984 metrów przebija masyw Białożyńskiego Gronia, a drugi o długości 834 metrów – masyw Baraniej Góry.
Warto podkreślić, że budowane tunele staną się najdłuższymi w województwie śląskim, przewyższając dotychczasowe rekordy takich konstrukcji w regionie, jak np. tunel w Lalikach (807 m) czy tunel pod Rondem w Katowicach (657 m). Pod względem długości będą to również jedne z najdłuższych pozamiejskich tuneli w Polsce, ustępując jedynie „Tunelowi im. Marii i Lecha Kaczyńskich” na Zakopiance, który mierzy ponad 2 km.
Zaawansowany etap budowy – postępy w pracach
Od samego początku wiadomo było, że budowa tuneli na trasie S1 będzie jednym z najtrudniejszych wyzwań tej inwestycji. Pierwsze nitki tuneli zaczęły powstawać już w 2022 roku. Krótszy z tuneli, liczący nieco ponad 700 metrów, został wydrążony jesienią 2022 roku, natomiast prace nad drugim tunelem nabrały tempa na początku 2023 roku.
Najważniejszym momentem budowy była przewiercenie się przez masyw górski, co udało się zakończyć we wrześniu 2023 roku. Za pomocą ładunków wybuchowych dokonano przebicia drugiej nawy dłuższego tunelu, który ma liczyć blisko 900 metrów. Prace nad tym odcinkiem są już zaawansowane, a budowniczy zbliżają się do kolejnych kluczowych etapów, takich jak finalizacja tunelowych nitków oraz prace wykończeniowe.
Kiedy pojedziemy nową trasą S1?
Zakończenie budowy tuneli na trasie S1 to kluczowy element inwestycji, jednak na całkowite zakończenie prac kierowcy muszą jeszcze poczekać. Według informacji podanych przez wykonawcę, firmę Mirbud S.A., zakończenie budowy planowane jest na rok 2025. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) optymistycznie liczy na otwarcie niektórych odcinków jeszcze w 2024 roku, jednak całość trasy, w tym tunele, zostanie najprawdopodobniej oddana do użytku dopiero w 2025 roku.
To niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne, które wymagało od budowniczych przezwyciężenia licznych trudności, takich jak prace w trudnym terenie górskim oraz drążenie tuneli o łącznej długości blisko 2 kilometrów. Mimo tych wyzwań, prace postępują zgodnie z planem, co daje nadzieję na rychłe zakończenie tego imponującego projektu.