Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej do końca września testuje autobus wodorowy Solaris Urbino 12 IV hydrogen. Ten innowacyjny pojazd o bezemisyjnym napędzie wodorowym ma potencjał, by zmienić transport publiczny w mieście, oferując długi zasięg i szybkie tankowanie.
Autobus wodorowy Solaris Urbino – nowy kierunek transportu w Bielsku-Białej
Od początku września na linii numer 1 Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego (MZK) w Bielsku-Białej kursuje testowy autobus wodorowy Solaris Urbino 12 IV hydrogen. Ten nowoczesny pojazd o długości 12 metrów został zaprojektowany z myślą o bezemisyjnym transporcie. Wyposażony w trzy pary drzwi otwieranych na zewnątrz, umożliwia komfortowy przewóz do 81 pasażerów.
Jednym z kluczowych atutów pojazdu jest jego zasięg – dzięki zbiornikom o pojemności 38 kg wodoru autobus może przejechać ponad 350 kilometrów na jednym tankowaniu. W porównaniu do tradycyjnych pojazdów elektrycznych, technologia wodorowa oferuje większy zasięg oraz znacznie krótszy czas tankowania, co czyni ją wyjątkowo atrakcyjną dla transportu publicznego.
Wodór i ITS – wyzwania techniczne testowanego pojazdu
Testowy autobus wodorowy Solaris Urbino 12 IV hydrogen nie został jednak wyposażony w niezbędne urządzenia do obsługi systemu ITS (Inteligentny System Transportowy). W praktyce oznacza to, że jego pozycja i godziny odjazdów nie będą widoczne w aplikacji ITSBB, ani na stronie rozklady.bielsko.pl, a także nie pojawią się na przystankowych tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej. To tymczasowe ograniczenie nie wpływa jednak na jakość podróży, którą oferuje autobus, a jedynie na kwestie informacyjne.
MZK podkreśla, że autobus wodorowy łączy w sobie wszystkie zalety napędu elektrycznego – bezemisyjność, cichą jazdę oraz brak wibracji – a jednocześnie oferuje większy zasięg i szybsze tankowanie. To kolejny krok w stronę zrównoważonego i nowoczesnego transportu miejskiego.