...

Rewitalizacja linii kolejowej nr 190: Połączenie Skoczowa z Bielskiem-Białą zyska wsparcie finansowe

Sejmik Województwa Śląskiego podjął decyzję o przekazaniu ponad 80 tys. zł na współfinansowanie rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. To wsparcie finansowe jest częścią większego, wartego ponad 350 mln zł projektu, który ma na celu modernizację infrastruktury kolejowej w regionie, z korzyścią dla mieszkańców Śląska Cieszyńskiego oraz poprawę połączeń z Krakowem.

Nowe tory na 22-kilometrowym odcinku

Jednym z kluczowych elementów rewitalizacji linii kolejowej nr 190 jest położenie nowych torów na odcinku o długości 22 kilometrów. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów, co skróci czas przejazdu pomiędzy Skoczowem a Bielskiem-Białą. Poprawa infrastruktury kolejowej na tym odcinku pozwoli także na bardziej efektywne połączenie Śląska Cieszyńskiego z innymi ważnymi miastami regionu, w tym z Krakowem.

Inwestycja ma charakter strategiczny, gdyż linia kolejowa nr 190 odgrywa istotną rolę w komunikacji regionalnej. Po jej modernizacji, podróżni będą mogli korzystać z szybszych i bardziej komfortowych połączeń, co wpłynie na rozwój turystyki i gospodarki w regionie.

Modernizacja dworców i przystanków

W ramach rewitalizacji przewidziana jest także modernizacja 11 przystanków i dworców na trasie Skoczów – Bielsko-Biała. Wśród zmodernizowanych stacji znajdą się: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze oraz Skoczów Bajerki II.

Nowe perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki oraz energooszczędne oświetlenie, co znacząco podniesie komfort podróżnych. Modernizacja obejmie także infrastrukturalne udogodnienia, które zwiększą dostępność dla osób o ograniczonej mobilności, co wpisuje się w politykę zrównoważonego transportu.

Przebudowa mostów i nowe systemy sterowania ruchem

Kolejnym istotnym punktem projektu jest przebudowa 11 mostów i wiaduktów, które znajdują się na trasie Skoczów – Bielsko-Biała. Modernizacja tych obiektów jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości całej linii kolejowej. Wymiana starych konstrukcji na nowoczesne obiekty mostowe umożliwi przepływ ruchu pociągów z większą płynnością i minimalizacją ryzyka awarii.

Dodatkowo, na linii nr 190 zainstalowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Nowa infrastruktura pozwoli na precyzyjne zarządzanie przepływem pociągów, co zmniejszy ryzyko kolizji i zwiększy efektywność przejazdów.

Harmonogram realizacji inwestycji

Cały projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 190 został podzielony na kilka etapów. Prace projektowe, które rozpoczną się w 2024 roku, potrwają do 2027 roku. Natomiast właściwe roboty budowlane, obejmujące m.in. położenie nowych torów, modernizację dworców oraz budowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem, zaplanowane są na lata 2027 – 2029. Pierwsze pociągi na zrewitalizowanej trasie mają wyjechać na tory w 2029 roku.

Całkowity koszt realizacji inwestycji przekroczy 350 mln zł, z czego część środków pochodzi z budżetu województwa śląskiego. Projekt ten jest jednym z największych przedsięwzięć kolejowych w regionie, który ma na celu poprawę komunikacji oraz integrację infrastruktury transportowej Śląska Cieszyńskiego z resztą kraju.

Inwestycja z myślą o przyszłości

Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 nie tylko poprawi jakość połączeń kolejowych, ale także wpłynie na zwiększenie atrakcyjności regionu dla turystów i inwestorów. Dzięki modernizacji, trasa Skoczów – Bielsko-Biała stanie się kluczowym elementem transportu w tej części województwa, oferując nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenia.

Inwestycja ta, wspierana przez lokalne władze, jest krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju transportu kolejowego, który ma szansę odciążyć ruch samochodowy i wpłynąć na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Modernizacja infrastruktury kolejowej to także szansa na zwiększenie mobilności mieszkańców regionu i poprawę jakości życia, co czyni ten projekt jednym z priorytetów inwestycyjnych na najbliższe lata.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

AKTUALNOŚCI

Szpital zywiec zamyka oddziały

Szpital Żywiec wznowił przyjęcia na dwóch oddziałach – Izba przyjęć wciąż zamknięta

0
Szpital Żywiec po miesiącu od zawieszenia pracy w trzech oddziałach, wznawia przyjęcia na dwóch z nich. Sytuacja placówki nadal pozostaje jednak niepewna. Czasowe porozumienie,...
pumptrack Łodygowice

Największy pumptrack w powiecie żywieckim gotowy i oficjalnie otwarty

0
Dziś, 8 listopada, miało miejsce oficjalne otwarcie największego pumptracku w powiecie żywieckim, znajdującego się w Łodygowicach. Ukończenie inwestycji o wartości 2,5 miliona złotych stało...
Basen węgierska Górka

[foto] Nowoczesny kompleks basenów w Węgierskiej Górce – Prace dobiegły końca

0
W Węgierskiej Górce zakończono budowę innowacyjnego kompleksu basenowego, który stanie się miejscem odpoczynku i rekreacji zarówno dla lokalnych mieszkańców, jak i odwiedzających region turystów....
jarmark bożonarodzeniowy gilowice 2024

Jarmark Bożonarodzeniowy Gilowice 2024 – Pierwszy jarmark w Gminie

0
15 grudnia Rynek w Gilowicach wypełni się świąteczną atmosferą i lokalnymi wyrobami. Pierwszy Gilowicki Jarmark Bożonarodzeniowy zapowiada się jako wyjątkowe wydarzenie, które zbliży mieszkańców...
szpital wojewódzki bielsko-biała

Nowoczesne wyposażenie OIOM w Bielsku-Białej: transportowy respirator i tromboelastometr

0
Oddział Intensywnej Terapii Szpitala Wojewódzkiego w Bielsku-Białej wzbogacił się o nowoczesne urządzenia, które mają kluczowe znaczenie w ratowaniu życia pacjentów. Dzięki wsparciu Ministerstwa Zdrowia...