Budowa drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała – Dankowice nabiera tempa, co można zauważyć na najnowszych zdjęciach z lotu ptaka opublikowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Droga ta jest niezwykle istotna dla mieszkańców województwa śląskiego oraz kierowców podróżujących w kierunku południowym do granicy w Zwardoniu. Odcinek ten, znany jako węzeł Suchy Potok, stanowi kluczowy fragment europejskiego korytarza transportowego nr VI.
Budowa Drogi S1
Droga ekspresowa S1 pełni rolę głównej arterii komunikacyjnej województwa śląskiego, łącząc się z autostradą A1 na węźle w Pyrzowicach. Projektowana trasa od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej będzie przebiegać po nowym śladzie, co pozwoli na lepsze zarządzanie ruchem i zwiększenie bezpieczeństwa. Jest to część europejskiego korytarza nr VI, który łączy kraje nadbałtyckie z południową Europą, co podkreśla jego międzynarodowe znaczenie.
GDDKiA informuje, że celem budowy drogi ekspresowej S1 jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich. Tranzyt dezorganizuje życie mieszkańców, powodując wypadki, hałas, zanieczyszczenia i wibracje. Realizacja tej inwestycji ma na celu zmniejszenie tych uciążliwości, co przyczyni się do poprawy jakości życia w regionie.
Odcinek S1 Dankowice – Suchy Potok o długości 12 km realizuje konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Projekt obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z rezerwą pod trzeci pas, dwóch węzłów drogowych oraz dróg obsługujących tereny przyległe. Inwestycja zakłada również budowę Miejsc Obsługi Podróżnych, Obwodu Utrzymania Drogi, systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemów odwodnienia i oświetlenia trasy.
foto: GDDKiA