Stalowe łuki „wyrosły” nad rzeką Soła w centrum Porąbki. Obecnie największa inwestycja drogowa w powiecie bielskim nie tylko łączy dwie części Porąbki, ale także stanowić będzie połączenie między dwoma granicznymi województwami: śląskim i małopolskim.
Budowa mostu w Porąbce idzie zgodnie z planem - ,,jesteśmy jakieś dwa miesiące przed terminem''
Przebudowa mostu na Sole w Porąbce była planowana od dłuższego czasu, a teraz w końcu jest realizowana. Nowy most w centrum Porąbki zastąpi tymczasową kładkę, na której obowiązywały ograniczenia w ruchu i tonażu. Na Sole trwa montaż stalowego mostu o jednoprzęsłowym ustroju łukowym o długości 129 m. Został on zaprojektowany na najwyższą klasę obciążenia taborem samochodowym. Jezdnia będzie miała szerokość 8 m, po obu stronach będą 2-metrowe chodniki. Przebudowane zostaną także zjazdy. Starosta bielski, Andrzej Płonka, wyraził optymizm co do wyprzedzenia harmonogramu inwestycji o około 2 miesiące.
„Jeśli pogoda nadal będzie nam sprzyjać, a wykonawca utrzyma tempo robót to konstrukcja mostu będzie gotowa do końca roku. Najgorsze jest za nami: wyszliśmy z koryta, pokazały się łuki. Jeśli wszystko będzie nadal sprzyjało, to myślę że jesteśmy jakieś 2 miesiące przed terminem”- mówi starosta bielski
Wykonawca inwestycji ma czas do listopada 2024 r.
Most w Porąbce połączy dwa województwa i ułatwi dojazd do większych miast
Budowa mostu w Porąbce ma kluczowe znaczenie dla regionu. Połączenie dróg powiatowych z wojewódzkimi umożliwi wygodniejsze podróże do większych miast, takich jak Bielsko-Biała, Żywiec i Kęty. To również stanie się połączeniem między dwoma sąsiednimi województwami, co wyraźnie wpłynie na rozwój ekonomiczny i turystyczny obszaru.
CZYTAJ TAKŻE:
Mieszkańcy Porąbki zyskają łatwiejszy dostęp do sąsiednich gmin, takich jak Kozy, Czernichów czy Wilkowice. Starosta Płonka podkreśla, że ta inwestycja jest kluczowa dla zapewnienia płynności komunikacyjnej w przypadku potencjalnych kryzysów.
Koszty i finansowanie nowego mostu
Rozbiórka i budowa nowego mostu, wraz z niezbędnymi modernizacjami dróg, to koszt ponad 43 mln zł. Część środków została pozyskana z rządowych programów, takich jak „Mosty dla regionów” i Polski Ład, co stanowi około 38 mln zł. Pozostała część to środki z budżetu powiatu, co pokazuje zaangażowanie lokalnych władz w rozwój infrastruktury.