Od 1 lutego 2025 roku w Bielsku-Białej obowiązywać będą nowe stawki opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania (SPP). Zmiany te wynikają z uchwały podjętej przez Radę Miejską, a ich celem jest poprawa rotacji pojazdów oraz efektywniejsze zarządzanie przestrzenią parkingową w mieście.
Dlaczego wprowadza się nowe stawki?
Decyzja o zmianie stawek została podjęta podczas VIII sesji Rady Miejskiej Bielska-Białej. Jak informował dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg, Patryk Owcarz, waloryzacja opłat ma na celu nie tylko ograniczenie czasu parkowania w najbardziej obleganych częściach miasta, ale również zmniejszenie natężenia ruchu związanego z poszukiwaniem wolnych miejsc parkingowych. Zmiany mają także na względzie ochronę infrastruktury drogowej oraz środowiska naturalnego. Ostatnia aktualizacja stawek miała miejsce w 2015 roku, a obecna uchwała dostosowuje je do współczesnych potrzeb.
Nowe stawki za postój w strefie płatnego parkowania zostały ustalone zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych. Opłaty za parkowanie rosną progresywnie przez pierwsze trzy godziny postoju, co ma zachęcać kierowców do szybszego zwalniania miejsc parkingowych. Zgodnie z przyjętą uchwałą, kierowcy zapłacą:
- 4,50 zł za pierwszą godzinę postoju (lub 2,00 zł za 30 minut),
- 5,00 zł za drugą godzinę postoju,
- 5,50 zł za trzecią godzinę postoju,
- 4,50 zł za każdą kolejną godzinę postoju.
Przepisy ustawy o drogach publicznych określają maksymalne stawki, jakie mogą być pobierane w SPP, przy czym stawka za czwartą i kolejne godziny postoju nie może przekraczać wysokości opłaty za pierwszą godzinę. Zasada ta została zachowana w nowych regulacjach.
Konsultacje społeczne i dalsze kroki
Projekt uchwały został wcześniej poddany konsultacjom społecznym, co umożliwiało mieszkańcom miasta zgłoszenie swoich uwag. Zmiana opłat to element szerszej strategii zarządzania ruchem i infrastrukturą w Bielsku-Białej, która ma na celu poprawę jakości życia w centrum miasta. Nowe stawki będą obowiązywać od 1 lutego 2025 roku.
Zmiany te mają na celu nie tylko poprawę rotacji miejsc parkingowych, ale również zmniejszenie ruchu w śródmieściu oraz wpłynięcie na decyzje kierowców dotyczące wyboru środków transportu. Czas pokaże, jakie będą efekty tych działań w praktyce.