Odcinkowy pomiar prędkości to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do kontroli ruchu drogowego, a jego zastosowanie na polskich drogach będzie w najbliższych latach znacznie rozszerzone. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją opracował listę lokalizacji, w których zostaną zainstalowane nowe systemy pomiaru. Chociaż główna lista obejmuje 43 nowe odcinki, w rezerwie znalazło się 37 dodatkowych miejsc. Wśród nich wyróżnia się odcinek drogi ekspresowej S1 w powiecie żywieckim i Bielsku-Białej.
Ekspansja systemu odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce
System odcinkowego pomiaru prędkości działa na zasadzie monitorowania średniej prędkości pojazdów na określonym fragmencie drogi. Nowe urządzenia UnicamVELOCITY 4 nie tylko precyzyjnie obliczą średnią prędkość pojazdu, ale także zidentyfikują pas ruchu, po którym poruszał się samochód. To kolejny krok w kierunku automatyzacji nadzoru nad ruchem drogowym i zwiększenia bezpieczeństwa na polskich trasach.
W ramach najbliższej rozbudowy systemu odcinkowy pomiar prędkości pojawi się na wielu drogach szybkiego ruchu, w tym na autostradach A1, A2, A4, A6 oraz drogach ekspresowych S2, S3, S5, S6, S7, S8, S17, S19 i S51. Obejmuje to łącznie około 400 kilometrów nowych tras pod nadzorem systemu pomiarowego.
S1 w powiecie żywieckim i Bielsku-Białej na liście rezerwowej
Chociaż lista podstawowa przewiduje instalację 43 nowych odcinków pomiarowych, równie istotna jest lista rezerwowa, która wskazuje dodatkowe 37 lokalizacji. Wśród nich znalazły się dwa odcinki drogi ekspresowej S1:
- Radziechowy-Wieprz (powiat żywiecki)
- węzeł Bielsko-Biała Lipnik – węzeł Mikuszowice (Bielsko-Biała)
Oba odcinki należą do kluczowych tras w regionie, gdzie natężenie ruchu jest wysokie, a łamanie ograniczeń prędkości stanowi duży problem. Wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na tych fragmentach drogi może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia liczby wypadków.
Kiedy można spodziewać się instalacji nowych kamer?
Rozpoczęcie montażu nowych systemów pomiarowych planowane jest na połowę 2025 roku, a całość prac powinna zakończyć się do 30 czerwca 2026 roku. Po zakończeniu tego etapu sieć odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce obejmie łącznie 670 kilometrów dróg w 114 lokalizacjach.
Czy ostatecznie S1 w powiecie żywieckim i Bielsku-Białej zostanie objęta systemem odcinkowego pomiaru prędkości, zależy od decyzji GITD oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jeśli jednak lista rezerwowa zostanie w pełni zrealizowana, kierowcy podróżujący tym odcinkiem drogi będą musieli liczyć się z dodatkowymi kontrolami prędkości.