Most Włókniarzy w Bielsku-Białej jest w bardzo złym stanie – czeka go przebudowa

foto. wyborcza.pl

W Bielsku-Białej nadchodzi czas na znaczące zmiany komunikacyjne, które wpłyną na codzienne życie mieszkańców i wygląd miasta. Kluczowym elementem tych przemian jest planowana przebudowa Mostu Włókniarzy, która ma na celu nie tylko poprawę infrastruktury, ale także przywrócenie historycznego charakteru tej części miasta.

Most Włókniarzy w Bielsku-Białej jest w bardzo złym stanie

Ekspertyza techniczna Mostu Włókniarzy, która została wykonana 4 lata temu, ujawniła, że obecny stan mostu jest bardzo zły, głównie z powodu zastosowania niewłaściwych materiałów oraz błędów popełnionych podczas poprzednich napraw. Skorodowany beton i stal wykluczyły możliwość przeprowadzenia remontu, co skierowało plany w stronę całkowitej przebudowy.

”zasięg oraz stopień skorodowania betonu i stali jest tak rozległy i zaawansowany, że należy wykluczyć wszelkie rozważania o remoncie, a nawet czasowym wzmocnieniu. Most ten w najbliższym czasie powinien być przebudowany. Obecny stan techniczny mostu wynika głównie ze złej jakości materiału użytego do izolacji góry płyty pomostowej i braku możliwości odpływu wody gromadzącej się pod nawierzchnią”. – czytamy na stronie MZD

MZD planuje ogłosić przetarg na inwestycje wczesną wiosną. Po wyłonieniu wykonawcy ruszą prace budowlane. Jednak nim to się stanie, musi zostać zakończona rozbudowa ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego  aby nie doszło do paraliżu komunikacyjnego.

Co zostanie wykonane w ramach inwestycji?

Nowy projekt Mostu Włókniarzy przywróci ducha historycznego designu, odzwierciedlając architekturę obiektu, który stał na tym miejscu przed II wojną światową. Most zostanie wyposażony w chodniki po obu stronach. W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa oraz estetyki, zostanie zainstalowane nowoczesne oświetlenie zarówno na moście, jak i w jego okolicy. Design oświetlenia będzie oddawał klimat przedwojennej konstrukcji za pomocą stylizowanych latarni. Dodatkowo, nowy most zostanie zaprojektowany bez podpory nurtowej, co pozytywnie wpłynie na przepływ wody pod konstrukcją.

Oprócz samego Mostu Włókniarzy, w ramach tej inwestycji przebudowany zostanie także odcinek ul. Mostowej (na długości ok. 70 m) oraz Nadbrzeżnej (ok. 40 m).

Na czas prac, który ma trwać rok, powstanie tymczasowa kładka dla pieszych. Inwestycja kosztować będzie ok. 9 mln zł.

Most Włókniarzy w Bielsku-Białej - historia

W 1895 roku, w miejscowości Biała, zbudowano jeden z pionierskich mostów z użyciem żelbetu w tej części kontynentu. Było to zaledwie dwie dekady po tym, jak Joseph Monier, francuski ogrodnik i wynalazca technologii żelbetu, opatentował swoje odkrycie. Monier początkowo wykorzystywał żelbet do tworzenia doniczek zbrojonych metalową siatką, co później przekształcił w innowację w dziedzinie budownictwa. Technika ta, zyskując na popularności w czasach rewolucji przemysłowej, szybko rozprzestrzeniła się po całym świecie dzięki swojej trwałości i praktyczności. W okresie przejścia między XIX a XX wiekiem, rozwijające się Biała potrzebowała solidnych mostów, aby utrzymać aktywne połączenia z bardziej rozwiniętym ekonomicznie Bielskiem. Niedawno, dzięki badaniom bielskiego historyka, Jacka Kachela, ujawniono niepublikowane dotąd zdjęcia i rysunki mostu, a także szczegółowo opisano historię jego budowy oraz finansowanie projektu. Artykuł Kachela, obfitujący w cytaty i odniesienia do epokowych wydarzeń, technik budowlanych tamtych czasów (takich jak użycie lokomobili) oraz pracy fizycznej, stanowi fascynujące świadectwo inżynierii tamtej epoki, której opisy różnią się od współczesnych, często suchych technicznie relacji. Mimo upływu lat, wybudowany wówczas most żelbetowy służył przez długie lata, co więcej, podobnie jak ponad 125 lat później, władze Białej, a następnie Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, starali się o rządowe dotacje na budowę mostu w tym samym miejscu.

Udostępnij na Facebooku:

Share on facebook
Facebook

Reklama

Zobacz również..

Reklama

STRONY

Nasze SOCIAL
Kontakt
Przewiń do góry