PKP Cargo, jedna z największych polskich spółek zajmujących się przewozami towarowymi, ogłosiła masowe zwolnienia, które dotkną głównie województwo śląskie. Decyzja ta wywołała falę krytyki i obaw, zarówno wśród pracowników, jak i związków zawodowych.
Przyczyny Masowych Zwolnień w PKP Cargo
PKP Cargo planuje zwolnić ponad 4 tysiące osób, z czego około 1300 pracowników z województwa śląskiego. Najbardziej dotknięte zostaną zakłady w Tarnowskich Górach i Katowicach, gdzie pracę straci odpowiednio 507 i ponad 760 osób. Według Grzegorza Samka, przewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, decyzja o zwolnieniach wynika z dramatycznej kondycji finansowej spółki, spowodowanej złym zarządzaniem w ostatnich latach. Związki zawodowe nie zgadzają się jednak z polityką obecnego zarządu, argumentując, że spółka powinna skoncentrować się na przewozie towarów, a nie na zwijaniu działalności.
Reakcje Związków Zawodowych
Grzegorz Samek wyraził zdecydowane niezadowolenie z decyzji zarządu PKP Cargo, podkreślając, że zwolnienia to strategia, która w długiej perspektywie osłabi pozycję spółki na rynku. Samek zwrócił uwagę na fakt, że zwolnieni pracownicy są wysoko wykwalifikowani, a ich szkolenie było kosztowne i czasochłonne. Proces szkolenia maszynisty trwa dwa lata, a ustawiacza kilkanaście miesięcy. Obawia się on, że zwalniając tak wielu pracowników, PKP Cargo może stracić swoje miejsce jako narodowy przewoźnik towarowy, a w przyszłości nie będzie miało wystarczającej liczby ludzi do realizacji dużych kontraktów, takich jak te związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).
Przyszłość Zwolnionych Pracowników
Mimo trudnej sytuacji, PKP Cargo podjęło kroki mające na celu wsparcie zwalnianych pracowników. Spółka podpisała listy intencyjne z POLREGIO S.A., PKP Intercity S.A. i PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o., które zadeklarowały chęć zatrudnienia do 1000 pracowników PKP Cargo. Krzysztof Losz, rzecznik prasowy PKP Cargo, wskazał również, że istnieje możliwość zatrudnienia kolejnych grup przez innych przewoźników kolejowych lub firmy zajmujące się remontami taboru. Niemniej jednak, proces ten nie będzie łatwy dla pracowników, którzy będą musieli przejść przez proces rekrutacji, a często także zmienić miejsce zamieszkania.