Oddano do użytku łącznice kolejową nr 621 w Kalwarii Zebrzydowskiej, dzięki której podróż koleją z Bielska-Białej do Krakowa będzie trwała krócej. Czas przejazdu skróci się nawet do 38 minut!
Krócej pociągiem z Bielska-Białej do Krakowa
Od 11 czerwca większość pociągów łącząca stacje Bielsko-Biała Główna i Kraków Główny skróci czas dojazdu, w związku z oddaniem do użytku łącznicy kolejowej nr 621 w Kalwarii Zebrzydowskiej. Łącznica wyeliminuje konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, umożliwiając bezpośredni przejazd na trasie Kraków–Bielsko-Biała–Kraków. Przejazd pociągiem skróci się od 5 do nawet 38 minut! Dalsze skrócenie czasów przejazdów zostanie uzyskane w tym roku po oddaniu do użytku trzeciego oraz czwartego toru między Krakowem Głównym, a Krakowem Zabłociem.
Wybudowany został prawie pół kilometrowy nasyp kolejowy, tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także sieć trakcyjna, infrastruktura energetyczna i teletechniczna oraz dwa nowe przepusty kolejowe. W zasadzie jest to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa jest szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów).
Prace za blisko 23 mln zł netto realizowane są w ramach zadania: „Budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna”. Inwestycja współfinansowana ze środków Uni Europejskiej (Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”).
Petycja w sprawie zwiększenia ilości połączeń
Portal Koleje Śląska Cieszyńskiego poinformował też, że powstała petycja w sprawie zwiększenia ilości połączeń na linii łączącej Kraków z Bielskiem-Białą przez Wadowice. Można ją znaleźć TUTAJ. Obecna liczba 7 par pociągów dziennie nie stanowi realnej oferty przewozowej dla osób dojeżdżających do szkoły, pracy lub w celach administracyjnych do najważniejszych miast i miasteczek regionu. Realna oferta przewozowa, aby stanowić alternatywę dla transportu drogowego, powinna być na poziomie 12 par pociągów dziennie. Petycja zostanie złożona do Urzędów Marszałkowskich w Katowicach oraz w Krakowie.