Linia kolejowa nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka stanowi ważną arterię komunikacyjną dla mieszkańców i turystów. Niestety, w ciągu ostatnich lat kolej przegrywała z samochodami ze względu na niską prędkość pociągów. W grudniu 2010 roku zawieszono przewozy pasażerskie na tej trasie, a zamiast tego wprowadzono Kolejową Komunikację Autobusową, która rok później również została zlikwidowana. Jednak dzięki zaangażowaniu pasjonatów ze Stowarzyszenia “Kolej Beskidzka” stopniowo przywracane jest życie tej linii. Obecnie konieczna jest modernizacja, aby zapewnić sprawne i szybkie połączenia kolejowe na tym odcinku.
Działania Stowarzyszenia "Kolej Beskidzka" i opracowanie dokumentacji przedprojektowej
Stowarzyszenie “Kolej Beskidzka” odegrało kluczową rolę w przywracaniu życia linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka. Dzięki ich pasji i determinacji, zainteresowanie tą trasą wzrosło, a potrzeba modernizacji stała się jeszcze bardziej oczywista. W styczniu 2019 roku spółka PKP PLK SA zakończyła opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla rewitalizacji tej linii. Dokumentacja ta określa zakres przyszłych prac, szacuje koszty modernizacji i uwzględnia decyzję środowiskową. Jest to ważny krok w przygotowaniu inwestycji, który umożliwia rozpoczęcie procesu modernizacji.
Finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i przetarg na modernizację
Kolejowa inwestycja, jaką jest modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec, miała być sfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Projekt o nazwie „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec” został formalnie zaakceptowany, a PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót.
W maju 2022 roku PKP PLK SA zapowiedziało ogłoszenie przetargu, ale problemem okazało się brak formalnego wniosku o wypłatę środków z Krajowego Planu Odbudowy. Rząd PiS nie złożył jeszcze takiego wniosku w Brukseli, gdyż wiązałoby się to z koniecznością rezygnacji z niektórych przepisów dotyczących wymiaru sprawiedliwości. Mimo tych trudności, w marcu 2023 roku PKP PLK SA ogłosiło przetarg na modernizację linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka. Wiele firm zainteresowanych tym projektem miało składać oferty do różnych terminów, które jednak były wielokrotnie przekładane.
Przesunięcie terminu przetargu i debata parlamentarna
Przesunięcie terminu przetargu na modernizację linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka wywołało niezadowolenie wśród mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców. Posłanka Małgorzata Pępek, reprezentująca Żywiecczyznę, podniosła tę kwestię podczas debaty nad budżetem w parlamencie. Jej zdaniem, przyczyną przesunięcia terminu przetargu są problemy wewnętrzne rządu PiS oraz brak środków z Krajowego Planu Odbudowy. Brak unijnych dotacji oznacza również brak możliwości przeprowadzenia wielu ważnych inwestycji w regionie. Mieszkańcy i turyści wciąż czekają na modernizację tej kluczowej linii kolejowej.
źródło: Gazeta Wyborcza