...

Ciężki sprzęt wjechał na szlak – Kontrowersyjne prace w drodze na Szyndzielnię

Turyści przemierzający czerwony szlak z Dębowca na Szyndzielnię dostrzegli prace drogowe w leśnym terenie, które wzbudziły poważne obawy. Utwardzanie i wyrównywanie dróg leśnych przy użyciu ciężkiego sprzętu budzi pytania o wpływ takich działań na środowisko oraz motywacje Lasów Państwowych. Czy prace mają na celu poprawę dostępności terenów górskich, czy kryje się za nimi inny cel?

Intensywne prace drogowe w górach a problemy z wodą opadową

Jednym z kluczowych problemów wynikających z utwardzania górskich dróg jest odwadnianie terenu. W górskim krajobrazie, szczególnie w rejonach o intensywnych opadach, woda powinna być naturalnie zatrzymywana w glebie. Równanie leśnych dróg może prowadzić do sytuacji, w której woda zamiast wsiąkać w grunt, zaczyna spływać po utwardzonej nawierzchni, przyspieszając odpływ wody ze zboczy. Brak odpowiednich systemów wodospustów, które powinny znajdować się na stromych odcinkach co 50 metrów, potęguje ten problem. Jak wskazują leśnicy, prawidłowe rozmieszczenie takich zabezpieczeń ma kluczowe znaczenie dla zatrzymywania opadów w wyższych partiach zlewni, co redukuje ryzyko powodzi na niżej położonych terenach.

Ekologiczne konsekwencje – czy utwardzone drogi to „suche rzeki”?

Przeciwnicy utwardzania leśnych dróg często wskazują na ich funkcję jako tzw. „suchych rzek”, czyli koryt, które przyczyniają się do przyspieszonego odpływu wody z górskich terenów. Tego typu struktury mogą zwiększać ryzyko powodzi, gdy duże ilości wody z opadów szybko spływają w dół, zamiast być zatrzymywane w glebie. W efekcie obszary narażone na zalanie, zwłaszcza w dolnych partiach zlewni, są bardziej podatne na nagłe przyrosty wód po intensywnych opadach. Czy rzeczywiście zwiększenie dostępności dla turystów, w tym osób na wózkach inwalidzkich, uzasadnia tego typu modyfikacje w środowisku naturalnym?

Czy leśne autostrady to pretekst do przyszłego wywozu drewna?

Innym istotnym aspektem, który budzi kontrowersje, jest potencjalny wpływ nowej drogi na intensyfikację wywozu drewna z okolicznych lasów. Utwardzona nawierzchnia umożliwia łatwiejszy transport drewna, co może budzić obawy mieszkańców oraz ekologów. Niedaleko szlaku na Szyndzielnię znajduje się las w oddziale numer 90 pod Cyberniokiem, który w ostatnich latach został poddany znaczącej wycince przez Lasy Państwowe. W roku 2025 planowane są tam kolejne wycinki, obejmujące stare, ponad 140-letnie buki. Czy utwardzanie drogi jest etapem przygotowawczym do intensyfikacji prac leśnych w tej okolicy?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

AKTUALNOŚCI

Katastrofa gazowa w Szczyrku: Sąd Apelacyjny wyznaczył termin posiedzenia organizacyjnego

0
W czwartek, 27 marca, przed Sądem Apelacyjnym w Katowicach odbędzie się posiedzenie organizacyjne dotyczące odwołania od wyroku w sprawie katastrofy gazowej w Szczyrku z...

Walentynki na lodzie w Bielsku-Białej – specjalna atrakcja dla zakochanych

0
Zbliżające się Walentynki to doskonała okazja, by spędzić romantyczny wieczór w niecodzienny sposób. Bielsko-Bialski Ośrodek Sportu i Rekreacji przygotował dla mieszkańców wyjątkowe wydarzenie –...

77-letni pasażer zaatakował kierowczynię autobusu MZK. Spółka apeluje o reagowanie na agresję

0
We wtorek po południu doszło do dramatycznego incydentu w jednym z autobusów MZK, kiedy 77-letni mężczyzna zaatakował kobietę prowadzącą pojazd. Agresywny pasażer dusił, szarpał...

28. Międzynarodowy i 54. Ogólnopolski Narciarski Rajd Chłopski w Rajczy – szczegóły wydarzenia

0
W dniach 15-16 lutego 2025 roku w gminie Rajcza odbędzie się 28. Międzynarodowy oraz 54. Ogólnopolski Narciarski Rajd Chłopski. To jedno z najważniejszych wydarzeń...

Wybory do rad osiedli w Bielsku-Białej: frekwencja niska, ale rady wybrane

0
W Bielsku-Białej odbyły się wybory do ośmiu rad osiedli na kadencję 2025-2030. Głosowanie, które miało miejsce 9 lutego, przebiegło zgodnie z przepisami, jednak frekwencja...